söndag, december 04, 2011

357 Ägg ( 342/365 )

...snacka om att jag blev förvånad när jag hittade rosa ägg i butikerna i Thailand.
Vilken höna har lagt dessa? En sort som heter rosa-munda kanske??

Närå...de är faktiskt målade rosa...
och när jag knäckte ett upptäckte jag att det var inte färska,
äggvitan var svart och genomskinlig och luktade "skit".... 
Men enligt Malee så är det tydligen en riktigt delikatess i Thailand för när de åker 
till  norra Thailand till Gings släktingar köper han alltid med sig såna ägg.

Har Googlat lite på dessa ägg och hittat namnet Kai Yiew Ma. Det är tydligen konserverade ägg och enligt vad jag har kommit fram till så ska de vara konserverade i häst pink under flera veckor...Hum!
Tur jag inte smakade......


hittade en länk med en man som försöker sig på att äta detta rosa ägg på Youtube,
där man även beskriver processen med ägget...

känsliga personer varnas.....

http://www.youtube.com/watch?v=dNjBQr0eUwY

4 kommentarer:

Admin sa...

Hahaha - Ging försökte förklara igår också... blev inte mycket klokare men absolut avtänd på att äta "dom ska ligga i hästpiss till dom ruttnat..."

Anonym sa...

Kul och äckligt samtidigt...
Isabelle (memoria)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Camilla !

Tvi vale, stod ut att titta i 8.25.
När han började vomera.Jäck ! Du åt inte ett sådant ägg.Fasen så mycket äckligt de stoppar i sig utomlands.
Som i Spanien där de äter tjurpung.Kan inte stava till det på spanska.En väninna till mig har ätit det, hon var i hop med en spanjor och bodde i spanien.Rostade spyflugor. Kanske vore något.

Kram Mi

Pysselfarmor sa...

jo de där doftar...men jag undrar vad de tycker om vår surströmming
;-)))

snygga är de på bild i varje fall - snyggare än surströmming ?!?!

psttt...jag gillar surströmming